Вільно обраний предмет (ВОП)
18.10.2022
"Культура добросусідства: процвітання в єдності"
група 1 курс ІІІ
Фото виконаних робіт надсилайте у Вайбер або Телеграм
Тема: Сучасна міська мода і культура уподобання.
В сучасних умовах мода стає одним з механізмів соціальної регуляції суспільної поведінки в структурі соціокультурних стосунків. XXI століття характеризується кардинальними змінами науково-технічного і технологічного характеру, які мають істотний вплив на соціокультурні умови життя сучасної людини.
Мода відповідає настрою та характеру культури. Мода як соціальне явище не тільки закономірна в житті, а й цілком природна, бо відповідає прагненням людини до оновлення і відокремлення, використанню оригінальності для підкреслення індивідуальності і приналежності до певної групи. Мода має широкий вплив на культуру, залучаючи до кола змін різні верстви, стаючи символом новизни в мінливому світі.
Одяг - це невербальний знак, який може інтерпретуватися по-різному залежно від контексту, ситуації або культури. Саме так семіотика моди може бути пов'язана з соціальною семіотикою. За словами Фреда Девіса, «Головною складністю розуміння моди у її очевидних примхах є відсутність точного знання несвідомих символів, пов'язаних з формами, кольорами, текстурами, позиціями та іншими експресивними 74 елементами певних культур. Складність посилюється тим, що деякі виразні елементи, як правило, мають зовсім інші символічні посилання в різних областях». Значення, сформовані за допомогою моди, багато в чому залежать від прийнятих у культурі кодексів. Це можна продемонструвати при виборі кольору для весільних обрядів різних культур. Наприклад, біла сукня є традиційним нарядом для весільної церемонії в західних культурах, однак в азіатській культурі білий пов'язаний зі смертю, і буде більш правильно вдягти саме білий одяг на похоронах.
Конкретні дрес-коди ідентифікуються окремими особами всередині культури та передають повідомлення, щоб допомогти класифікуватися та створити сенс. Уніформа - це особливий тип одягу, який носять, щоб пов'язати особу з організацією, торгівлею чи рангом в суспільстві. Уніформа символічна, і її значення є довільними, оскільки вони визначаються на підставі згод або звичок окремих осіб у даній культурі. У західному суспільстві поліцейський, як правило, носить варіації синього костюма, і це загалом символізує закон, безпеку та авторитет. Лікарі носять білі халати, щоб представляти свою професію в системі охорони здоров'я, а також впроваджувати санітарні умови. Монахи носять чорні та білі сукні, які пов'язують їх з релігією.
Мода може вийти за межі символів професії, вона також може передавати уявлення про особистість, соціальний статус або релігійну приналежність. Загалом мода більше не «віддзеркалює» суспільство, натомість фігурує в модному дискурсі як процес породження суспільства з образу-моделі. В добу Модерну фешн-модель демонструвала створені реальні речі, метою яких було повсякденне використання, а сьогодні кутюр'є і манекенниці штучно відтворюють на подіумі ті соціальні ролі, які колись в суспільстві відігравали такі соціальні групи, як аристократія і богема. Мода перетворює людські взаємовідносини на відносини між створеними нею образами; і, якщо сто років тому індустрія експлуатувала моду, то тепер ролі змінилися - і мода стала абсолютно самодостатньою сферою соціального життя.
Одяг, з психологічної точки зору, можна розглядати як одну з найглибинніших властивостей особи (тобто внутрішнього «Я» людини). Антропологи культури проводять міжкультурний порівняльний аналіз традиційних неіндустріальних суспільств, виходячи з пануючих в них традицій в одязі. Ці дослідження допомагають зрозуміти, що, наприклад, використання одягу як засобу виразності соромливості - це функція, яка визначається культурою даного суспільства і передається від індивідуума до індивідуума, а не є природженим інстинктом. Людина вкриває своє тіло або прикрашає його, виходячи з різних причин, і одна з них - соромливість. Серед інших причин - прагнення захистити себе, бажання виглядати сексуально привабливим і необхідність прикрасити своє тіло. Сьюзен Кайзер, Говард Г. Шутц та Джоан Л. Чандлер пропонують розуміння зв'язку між модою та ідеологією у статті «Культурні коди та сексуально-рольова ідеологія: вивчення взуття»:
«В останні роки вчені з різних галузей дослідження (культурні дослідження, семіотика, соціологія, текстиль та одяг, для прикладу) вивчають мирські об'єкти, що виникають як репрезентативні коди культури повсякденного життя. Ці об'єкти набирають символічного виміру, коннотуючи не лише приналежність стилю до певної соціальної групи, а також... соціально-політичну ідеологію. Хебдіг зазначив, що ідеологія часто квітне під соціальною свідомістю, і природа культурних об'єктів "сприйнята-прийнята-постраждала" забезпечує засіб для розбещення основної структури влади суспільства».
У своїй конкретній функції річ - це вирішення якоїсь практичної проблеми. У несуттєвих ж своїх аспектах - це рішення якогось соціального або психологічного конфлікту. Суспільство споживання вперше в історії надає індивіду можливість цілком розкріпачити і виразити себе; система споживання йде далі чистого споживання, даючи вираження особистості і колективу, утворюючи нову мову, цілу нову культуру.
Одяг набуває нових, семіотичних характеристик, переміщається в сферу знаків, і отже, в першу чергу споживаються вже не товари, а знаки. І якщо людина вкладає в річ те, чого їй не вистачає, то множинні речі свідчать про зростання людської індивідуальності.
Моду створює її місце в культурі та суспільстві, а саме те, як модні тенденції впливають на індивідів. Важливе значення має те, як в fashion- індустрії формується імідж бренду, і з цього витікає, як модні знаки можуть впливати на їх оточення.
Мода - одна із знакових систем, під впливом яких відбувається міжособистісна і міжгрупова комунікація, яка виступає специфічним засобом прилучення індивіда до соціального і культурного досвіду. Мода легко циркулює від однієї соціальної групи до іншої, відчуваючи при цьому деякі трансформації. За однією і тією самою модою часто приховуються різні або навіть протилежні ціннісні орієнтації соціальних груп та індивідів.
Домашнє завдання. Опрацювати матеріал.
Фото виконаних робіт надсилайте у вайбері
Бажаю успіхів! Консультація відбудеться у відеочаті Вайбера. Усім попередньо налагодити зі мною контакт у Вайбері. Також можна надсилати відповіді на електронну пошту
Якщо будуть виникати питання, звертайтеся, завжди буду рада допомогти. Мій номер телефону у Вас є.
Немає коментарів:
Дописати коментар