понеділок, 17 жовтня 2022 р.

 Громадянська освіта  4 гр. ІІ курс. Межова


19.10.2022

Шановні здобувачі освіти, продовжуємо навчання.

Фото виконаних робіт надсилайте у Вайбер або Телеграм


Тема: Як започаткувати власну справу і сплачувати податки

 В основі кожного бізнесу лежить ідея. І перш ніж поспішати оформлювати свою компанію, варто проаналізувати ідею та протестувати її з потенційними споживачами майбутнього товару або послуги. Так ви зможете отримати відгук і вирішити: чи варто продовжувати, чи, може, треба поки зупинитись і допрацювати ідею більш ґрунтовно.
 Важливо аналізувати ринок і потреби споживачів. І не тільки українців узагальнено, а й дивитися на попит локалізовано — через призму, чого саме бракує жителям того чи іншого міста. Зважаючи на це, «блакитний океан» від одного населеного пункту до іншого відрізнятиметься. Десь місто переповнене кав’ярнями, а десь не вистачає навіть магазинчика з солодощами. Ба більше, інколи така ситуація може скластися у великому місті, залежно від району.

Крім того, ідея сама по собі може і не бути інновацією. Але формат — так. Тож навіть якщо ви живете в місті, де на кожному кроці кав’ярня, але ви мрієте стати власником саме такого бізнесу — поміркуйте про те, чим ваша чіплятиме клієнтів, знайдіть свою «родзинку». Додатково можна звернутися до бренд-консультантів, не обов’язково великих агенцій, де буде відповідний чек. Наразі у соцмережах можна знайти багато фрилансерів, які зможуть допомогти майбутньому підприємцю створити концепцію власного бренду: від назви закладу, його іміджу та ціноутворення, до уніформи офіціантів та лого на серветках.

Що таке франчайзинг і про що треба пам’ятати підприємцю?

На випадок, якщо людина не має власної бізнес-ідеї, але прагне відкрити свою справу, існує франчайзинг. Кожен десятий підприємець-початківець відкриває свій бізнес за допомогою франчайзингу, розповідає голова Асоціації франчайзингу України Андрій Кривоніс. Це один зі зручних шляхів розвитку для новачків. Власник торгової марки — чи то мережа фастфудів, салонів краси, чи дитячих центрів — дозволяє партнеру користуватися своєю торговою маркою, забезпечує його всією необхідною продукцією, а також допомагає знайти приміщення, підібрати співробітників та розповідає про всі нюанси ведення справи.

Щоб придбати франшизу, тобто право працювати в мережевому бізнесі, потрібно сплатити початковий внесок, інвестувати у відкриття об'єкта та щомісяця сплачувати роялті. Це може бути фіксована сума чи відсоток від продажів. «Найбільш популярними є франшизи для відкриття невеликих закусочних або дитячих центрів розвитку», — говорить Андрій Кривоніс. Загалом за $10−15 тис. можна стати власником бізнесу, що вже працює.

Якщо жага до підприємництва велика, а фінансування на внесок у франшизу відомої мережі не вистачає, інвестувати можна й набагато менше — $100−150. Наприклад, орендувати кавовий апарат та власноруч продавати напої. Нерідко власники з цього починають, а накопичивши певний капітал, інвестують у розширення справи.

Одна з важливих навичок для підприємців — уміння рахувати. Один неправильний розрахунок в бізнесі може стати прямим шляхом до збитків.

Уявімо, що підприємець вирішив виробляти одяг для домашніх тварин і склав бізнес-план цього проєкту. Він передбачив витрати на купівлю матеріалу, заробітну плату співробітникам, доставку, пакування, витрати на збут та навіть заклав кошти на рекламу свого товару в інтернеті. «А потім із подивом дізнається, що зазнає збитків, бо не врахував завчасно необхідність сплати податків, зокрема на заробітну плату працівникам», — озвучує найпоширенішу проблему підприємців-початківців Олександра Томашевська.

Тому, щоб не мати подібних «сюрпризів», кожен підприємець має правильно розрахувати фінансову модель свого бізнесу і включити в неї детально всі витрати та потенційні статті надходження коштів.

У фінансовому плані має бути кілька блоків.

1. Операційні витрати.

  • Витрати на закупівлю сировини.
  • Оренда офісу чи місць у коворкінгу.
  • Заробітна плата співробітників з урахуванням її майбутньої індексації.
  • Витрати на маркетингові активації.

Важливо також врахувати рівень інфляції, можливі курсові коливання, розмір податків.

2. Прогноз по фінансових показниках.

  • План продажів та плановий дохід. Підприємець має скласти та прорахувати план продажів, визначити середню оптимальну вартість продукції та врахувати можливі коливання у ціні товару.
  • Дохід від депозитів чи оренди. Якщо компанія отримує прибуток від процентів по депозитах чи здачі в оренду частини приміщення, це також треба врахувати у фінансовій моделі бізнесу.
  • Витрати на кредит. Якщо підприємець планує скористатися цією послугою для розвитку власної справи, то варто включити умови банків — процентні ставки, строки повернення тощо.

3. Капітальні вкладення.

  • Витрати на амортизацію довгострокових активів. Якщо підприємець вклав кошти, наприклад, у приміщення, обладнання чи транспорт, він має враховувати витрати на амортизацію такої власності. Найпростіше — поділити вартість, наприклад обладнання, на термін його експлуатації в місяцях.

4. Фінансування.

  • Інвестиції. Необхідно включити в розрахунок фінансової моделі суму вже здійснених інвестицій.

5. Грошовий потік.

  • Дуже важливий показник, особливо для підприємців, які планують залучати кошти інвесторів чи кредиторів. Тут треба порахувати різницю між доходами та витратами за певний період, наприклад, на найближчі рік або п’ять.

6. Ефективність проєкту. Оцінити його можна за такими показниками:

  • NPV (чиста наведена вартість) — це сума вхідних та вихідних грошових потоків на дату, коли інвестор планує отримати прибуток. Це може бути, наприклад, через три роки після відкриття бізнесу. Якщо NPV негативний, то інвестор зрозуміє, що витрати перевищуватимуть суму вкладення.
  • PP (термін окупності) — мінімальний період, за який можна окупити витрати на запуск роботи компанії. Для цього важливо спрогнозувати, скільки прибутку приноситиме бізнес щороку, і порахувати, коли сукупний прибуток перевищить розмір інвестицій. Чим довше окупатимуться вкладення, тим менш привабливим для інвестора є бізнес.

Додатково можна порахувати точку беззбитковості, яка покаже, за якого обсягу виробництва прибуток від реалізації покриє загальні витрати на виробництво продукції.

Як зареєструвати компанію та які податки треба платити?

Більшість підприємців на початку своєї діяльності відкривають ФОП. Існує 4 групи підприємницької діяльності. Обираючи для себе оптимальну, важливо врахувати:

  • якими видами діяльності ви будете займатися;
  • чи потрібні вам будуть наймані працівники та скільки;
  • можливі максимальні грошові обороти в рамках бізнес-діяльності;
  • з якими партнерами та підрядниками будете працювати: приватні особи, ФОП, юридичні особи-платники ПДВ тощо.

Існує базове правило: якщо підприємець надаватиме послуги приватним особам, то йому підійде перша чи друга група єдиного податку. А якщо бізнесу, то краще відкривати третю групу ФОП. Але розберімося детальніше.

Перша група.

Підійде підприємцям, які планують самостійно надавати послуги або займатися роздрібною торгівлею. Наприклад, фермер, який продає овочі на ринку, або майстер з ремонту одягу, взуття, виготовлення ключів.

Характерні особливості:

  • не можна наймати співробітників;
  • річний дохід — до 1 085 500 грн на рік;
  • не треба використовувати РРО;
  • контрагентами і споживачами послуг або товарів можуть бути тільки фізичні особи.

Оподаткування:

  • єдиний соціальний внесок (ЄСВ). Становить 22% від мінімальної зарплати — зараз 1430 грн. Сплачується 1 раз на квартал (дозволено оплачувати раз на місяць);
  • єдиний податок. Становить 10% від прожиткового мінімуму для працездатних осіб — 248,1 грн. Сплачується щомісячно.

Друга група.

Підприємець може займатися виробництвом, продавати товари в інтернеті і на ринках, вести діяльність агентств нерухомості, малих СТО тощо.

Характерні особливості:

  • наймані працівники — до 10;
  • річний дохід — до 5 421 000 грн;
  • треба встановлювати РРО, але можливі винятки;
  • можна надавати послуги чи продавати товари населенню та платникам ЄП.

Оподаткування:

  • єдиний соціальний внесок (ЄСВ). 22% від мінімальної зарплати — зараз 1430 грн. Сплачується щоквартально (дозволена оплата раз на місяць);
  • єдиний податок. Становить 20% від мінімальної зарплати — 1300 грн. Сплачується щомісячно.

Третя група.

Дозволяє підприємцю займатися будь-яким видом бізнесу, крім заборонених у п. 291.5 ПК, наприклад, виробництва та торгівлі підакцизними групами товарів (алкоголем, тютюном, паливом), поштовою діяльністю, видобутком металів та ін.

Характерні особливості:

  • наймані працівники — немає обмежень;
  • річний дохід — до 7 585 500 грн;
  • треба встановлювати РРО на тих умовах, що й друга група;
  • можна надавати послуги чи продавати товари населенню та платникам ЄП;
  • можливе оформлення свідоцтва платника ПДВ.

Оподаткування:

  • єдиний соціальний внесок (ЄСВ). 22% від мінімальної зарплати — зараз 1430 грн. Сплачується один раз на квартал (дозволена оплата раз на місяць). Третя група ФОП звільняється від ЄП у разі відсутності доходу;
  • єдиний податок. 5% від доходів — для неплатників ПДВ, або 3% від податку на додану вартість — для платників ПДВ. Сплачується щоквартально.

Четверта група.

Підійде для підприємців, що працюють виключно в межах фермерського господарства.

Характерні особливості:

  • не можна наймати співробітників;
  • членами фермерського господарства можуть бути лише члени однієї сім'ї;
  • продавати можна лише самостійно виготовлену продукцією, що є результатом вирощування, відгодівлі сільгосппродукції, збору, вилову чи переробки;
  • діяльність можлива лише за місцем податкової адреси.

Оподаткування:

  • Підприємець сплачує лише ЄП, що залежить від розмірів земель, якими володіє або користується фермерське господарство.

Важливо! З 1 січня 2022 року встановити РРО мають платники єдиного податку другої - четвертої групи. Штрафи — суттєві. За перше порушення підприємця оштрафують на 100% від суми чека, при повторному — на 150%. Підприємець може купити стаціонарний касовий апарат, який коштує 10−12 тис. грн. Але це не обов’язково. Можна встановити програмний РРО на комп’ютер чи телефон і такий спосіб формувати чеки, що коштуватиме 1−1,8 тис. грн на рік.

АЛЕ! З початку повномасштабного вторгнення країни-агресора на територію України Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 р. № 2120-ІХ було доповнено п. 12 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» від 06.07.1995 р. № 265/95-ВР (далі — Закон № 265). Цією нормою встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону № 265 не застосовуються, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.

Окрім того, з 1 квітня та до закінчення воєнного стану ФОПи першої та другої групи мають право не сплачувати єдиний податок, однак не звільняються від нього. Це означає, що ці кошти потрібно буде перерахувати до бюджету пізніше. А от ЄСВ за себе підприємець може не платити з 1 березня і до закінчення воєнного стану.

Домашнє завдання: складіть бізнес план своєї справи

Немає коментарів:

Дописати коментар