Методичні рекомендації до оформлення методичних розробок
Методична розробка - це посібник, що розкриває форми, засоби, методи навчання, елементи сучасних педагогічних технологій або самі технології навчання і виховання стосовно конкретної теми уроку, теми навчальної програми, викладання курсу в цілому.
Методична розробка є індивідуальною. Вона спрямована на професійно-педагогічне вдосконалення вчителя, вихователя або майстра виробничого навчання або якості підготовки з навчальних спеціальностей.
Методична розробка може бути:
v серії уроків;
v теми програми:
v авторської методики викладання предмета;
v загальної методики викладання предметів;
v нових форм, методів або засобів навчання і виховання;
v методичні розробки, пов'язані зі зміною матеріально-технічних умов викладання предмета.
Вимоги до методичної розробки
ü Актуальність теми. Тема роботи має відповідати сучасним потребам, а питання, що в ній розглядаються, повинні бути важливими для організації навчально – виховної роботи.
ü Достатній теоретичний рівень. Тема має бути розглянута на сучасному рівні розвитку відповідної науки.
ü Дослідницький характер. У роботі мають бути елементи дослідження, вивчення достатньої кількості джерел (книг, розробок, статей).
ü Зміст та практичне застосування: на основі аналізу та узагальнень необхідно сформулювати пропозиції щодо практичного застосування даної розробки, прогнозувати результат.
ü Відповідність матеріалу навчальним програмам для загальноосвітніх навчальних закладів щодо структури, обсягу і змісту, віковим особливостям вихованців.
ü Грамотність та естетичність оформлення. Робота повинна бути написана українською мовою, без граматичних та стилістичних помилок. Необхідно дотримуватись правил цитування, оформлення списка використаної літератури.
Перш, ніж приступити до написання методичної розробки, необхідно:
· ретельно підійти до вибору теми розробки (по обраній темі у педагога повинен бути накопичений певний досвід);
· уважно вивчити літературу, методичні посібники, позитивний досвід з обраної теми;
· скласти план і визначити структуру методичної розробки;
Вимоги, що пред'являються до змісту методичної розробки:
- зміст повинен відповідати темі та цілі, бути таким, щоб педагоги могли отримати відомості про найбільш раціональні шляхи організації навчального процесу, ефективні методи, прийоми, форми викладання навчального матеріалу, застосування сучасних технічних та інформаційних засобів навчання;
- авторські (приватні) методики не повинні повторювати зміст підручників і навчальних програм, описувати досліджувані явища і технічні об'єкти, висвітлювати питання, викладені в педагогічній літературі;
- матеріал повинен бути систематизований, викладений максимально просто і чітко;
- мова методичної розробки має бути лаконічною, грамотною та переконливою, а термінологія повинна відповідати педагогічному словнику;
- рекомендовані методи, прийоми, форми та засоби навчання повинні бути обґрунтовані посиланнями на свій педагогічний досвід;
- методична розробка повинна враховувати конкретні матеріально-технічні умови здійснення навчально-виховного процесу, орієнтувати організацію навчального процесу в напрямі широкого застосування активних форм і методів навчання;
- методична розробка повинна розкривати питання «Як вивчати», містити конкретні матеріали, які може використовувати педагог у своїй роботі (картки, завдання, зразки УПД, плани уроків, інструкції для проведення лабораторних робіт, картки схеми, тести, різнорівневі завдання і т.д.).
Структура методичної розробки
1. Титульна сторінка
2. Анотація.
3. Зміст.
4. Вступ.
5. Основна частина.
6. Висновок.
7. Список використаних джерел.
В анотації коротко викладається загальний зміст розробки (указується, якій проблемі вона присвячується, які питання розкриває, кому може бути корисна).
У вступі (1стор.) розкривається актуальність даної роботи, тобто автор відповідає на питання, чому він вибрав цю тему і яке її місце у змісті освітньої програми навчального закладу, формулюється мета, завдання, очікувані результати.
Основна частина може складатися з таких розділів:
1. Характеристика теми;
2. Планування вивчення теми;
3. Рекомендації з організації та методики вивчення теми.
У характеристиці теми зазначаються:
· освітні цілі і завдання теми;
· планування теми і кількість годин, що відводиться на її вивчення;
· знання та вміння, які учні повинні отримати або вдосконалити;
· місце і роль теми в курсі;
· зв'язок з попереднім або наступним матеріалом, а також внутрішньопредметні та міжпредметні зв'язки;
· дається дидактичний аналіз змісту матеріалу;
· виділяються рівні вивчення і засвоєння навчального матеріалу;
· можливий порівняльний аналіз якості навчання за запропонованою у розробці методикою з тією, що застосовувалася педагогом раніше.
При плануванні навчальної теми необхідно:
1. Продумати методику викладання теми.
2. Підібрати приклади, ілюстрації, намітити лабораторно-практичні заняття, контрольні роботи, екскурсії і т.д.
3. Виділити основні питання, які учні повинні міцно засвоїти.
4. Проаналізувати виховні можливості навчального матеріалу і застосовуваної методики.
У висновку (1-2 сторінки) підбиваються підсумки з тих проблемних питань, що ставилися педагогом перед складанням розробки, даються рекомендації щодо практичного її використання.
Загальні вимоги до оформлення методичної розробки
Загальний обсяг методичної розробки повинен становити не менше 24 аркушів комп'ютерного тексту. Вимоги до комп’ютерного набору: шрифт – Times New Roman, розмір шрифту – 14, міжрядковий інтервал – 1,5. Текст друкується з одного боку білого паперу формату А 4. Поля: ліве – 3 см, праве – 2 см, верхнє – 2,5 см, нижнє – 2,5 см. Усі сторінки, враховуючи ілюстрації та додатки, нумеруються. Першою сторінкою вважається титульна, на якій цифра «1» не ставиться.
Обсяг основного змісту - не менше половини усього рукопису. Обсяг додатків не лімітується, але вони повинні відповідати тексту (посилання на них у тексті обов'язкові). Посилання на використану літературу в тексті слід давати в квадратних дужках.
Список використаних джерел повинен містити 10-15 назв. Якщо розробка носить тільки практичний характер, що не вимагає теоретичних посилань, то список використаних джерел можна опустити.
Кількість і обсяг розділів не лімітується.
Методичні рекомендації щодо подання матеріалів для присвоєння звання «викладач-методист», «учитель-методист», «вихователь-методист», «педагог-організатор-методист», «практичний психолог-методист», керівник гуртка-методист» .
Схвалено на засіданні науково-методичної ради КОІППО імені Василя Сухомлинського 29.11.2012 року Протокол № 3
Діючим Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників (Наказ Міністерства освіти і науки України від 06.10.2010 № 930 ( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства Освіти і науки, молоді та спорту України №1472 (z0014-12) від 20.12.2011 року) передбачено, що педагогічні звання «викладач-методист», «учитель-методист», «вихователь-методист», «педагог-організатор-методист», «практичний психолог-методист», керівник гуртка-методист» можуть присвоюватися педагогічним працівникам, які мають методичні розробки, які пройшли апробацію та схвалені науково-методичними установами або професійними об’єднаннями викладачів професійно-технічних та вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації , закладів післядипломної освіти.
Відповідно до пункту 5.2. Типового положення відділи (управління) освіти представляють на розгляд відповідних структурних підрозділів КОІППО до 25 грудня такі документи:
1. Клопотання (управління) освіти за підписом начальника на ім’я директора КОІППО з пропозицією розглянути матеріали педагогічного працівника, який атестується на присвоєння звання «методист».
2. Характеристику методичної діяльності за підписом завідувача РМК (ММЦ).
3. Методичну розробку вчителя. (методиста ЗПО)
Характеристика (обсягом до 2-х сторінок) включає :
· Чітке формулювання методичної проблеми, відповідно до якої створена методична розробка.
· Інформацію про актуальність та інноваційність проблеми, методи її дослідження.
· Відомості про накази відповідного навчального закладу щодо проведення апробації методичної розробки (накази про початок та підсумок апробації, указати назву наказів, номера та дати).
· Висновок про практичну спрямованість методичної розробки.
Підготовка методичної розробки
Схема – алгоритм роботи педагога над методичною розробкою
1.Формулювання теми розробки, мети дослідження та завдань щодо вирішення проблеми.
2.Аналіз науково - теоретичних положень та існуючого практичного досвіду з даної методичної проблеми. Виділення суперечностей, що породжують принципові проблеми у викладанні предметів.
3.Визначення завдань, які необхідно розв’язати.
4.Формулювання власної гіпотези, зародження ідеї. Співставлення власних ідей з існуючими.
5.Критичний аналіз та теоретичне обґрунтування розв’язання проблеми.
6.Прогнозування результатів. Підготовка та накопичення навчальних матеріалів.
7.Експериментальна практична перевірка: обов’язкова апробація запропонованих ідей та методичних знахідок.
8.Оцінка результатів діяльності, аналіз труднощів, пошук умов успішного втілення.
9.Написання тексту методичної розробки.
Методичною розробкою можна вважати текст, в якому систематизовано, послідовно викладено всебічне дослідження власної методичної проблеми.
Усі розробки можна умовно поділити на 2 групи:
1. Розробки стосовно змісту освіти (концепції, програми, довідники, збірники, посібники).
2. Розробки нових методик (методів), втілення інноваційних технологій навчання та виховання.
Структура методичної розробки
1. Вступ ( пояснювальна записка)
Чітко формулюється проблема, подається обґрунтування актуальності проблеми, об’єкту та предмету дослідження, короткий аналіз змісту та призначення розробки. Роз’яснюються та коментуються специфічні поняття та терміни.
2. Основна частина
2.1. Теоретичний розділ (5-7 сторінок).
Проводиться стислий огляд наукової та методичної літератури, де висвітлювалась ця проблема з посиланням на роботи видатних науковців, науково-методичні видання, статті, практичний досвід відомих вчителів. Далі у теоретичному аспекті висвітлюються власні методичні знахідки.
2.2. Практичний розділ
З метою відображення власних методичних напрацювань у практичному аспекті вчитель пропонує розробки методичних рекомендацій, програм, спецкурсів, методичних посібників, збірників, інноваційних уроків, позакласних заходів тощо.
До практичних матеріалів доцільно запропонувати додатки схеми, таблиці, тести, дидактичні матеріали та бібліографічний покажчик власних публікацій у обласних та всеукраїнських виданнях.
Можна подавати посилання на онлайнові презентації тощо.
2.3. Використані джерела (до 1 стор.).
Обов’язково подається список використаної літератури та Інтернет-посилання за правилами оформлення в алфавітному порядку.
3. Висновки ( до 3-4 сторінок).
Коротко формулюються основні досягнуті результати, вказуються умови реалізації запропонованих матеріалів, можливості їх застосування .
Вимоги до технічного оформлення методичної розробки
Матеріали подаються в друкованому та електронному вигляді. Комп’ютерний набір: текстовий редактор Word, шрифт 14, Тіmеs New Roman, міжрядковий інтервал – 1,5, з одного боку білого паперу формату А-4. Поля: ліве, верхнє та нижнє – не менше 20 мм; праве – не менше 10 мм.
Усі сторінки, враховуючи ілюстрації та додатки, нумеруються. Першою сторінкою вважається титульна, на якій цифра 1 не ставиться.
Обсяг методичної розробки – 1-2 авторських аркуші. Один авторський аркуш відповідає 24 сторінкам комп'ютерного тексту, надрукованого через 1,5 інтервали шрифтом Times New Roman №14 на стандартному аркуші формату А4.
У методичній розробці недоцільно використовувати фотографії, роздруковані презентації, малюнки та інші творчі роботи учнів.
Не подається список нагород вчителя.
Методичні розробки розглядаються науково-методичними радами науково - методичних лабораторій (центрів) до 15 лютого.
Немає коментарів:
Дописати коментар